id: 246101

date: 1/28/2010 23:24

refid: 10CARACAS109

origin: Embassy Caracas

classification: CONFIDENTIAL

destination: 10CARACAS101|10CARACAST75

header:

VZCZCXR0O0817

OO0 RUEHAG RUEHAO RUEHCD RUEHHO RUEHNG RUEHRD RUEHROV
RUEHRS RUEHSL

RUEHSR

DE RUEHCV #0109/01 0282324

ZNY CCCCC zzH

O 282324Z JAN 10

FM AMEMBASSY CARACAS

TO RUEHC/SECSTATE WASHDC IMMEDIATE 0385

INFO EU MEMBER STATES COLLECTIVE IMMEDIATE

WESTERN HEMISPHERIC AFFAIRS DIPL POSTS IMMEDIATE
RHEHAAA/NATIONAL SECURITY COUNCIL WASHINGTON DC IMMEDIATE
RHMFISS/HQ USSOUTHCOM MIAMI FL IMMEDIATE

CONFIDENTIALSECTION 01 OF 02 CARACAS 000109

SIPDIS

AMEMBASSY BERLIN PASS TO AMCONSUL DUSSELDORF
AMEMBASSY BERLIN PASS TO AMCONSUL LEIPZIG
AMEMBASSY ATHENS PASS TO AMCONSUL THESSALONIKI
AMEMBASSY BRIDGETOWN PASS TO AMEMBASSY GRENADA
AMEMBASSY OTTAWA PASS TO AMCONSUL QUEBEC
AMEMBASSY BRASILIA PASS TO AMCONSUL RECIFE

E.O. 12958: DECL.: 2035/01/28

TAGS: PHUM, PREL, PGOV, KDEM, VE, EINV

SUBJECT: RCTV President Asks U.S. to Press U.S. Cables Operators to
Restore Its Signal

REF: 10 CARACAS 75; 10 CARACAS 101

CLASSIFIED BY: Robin D. Meyer, Political Counselor, State, POL;
REASON: 1.4(B), (D)

1. (C) Summary. In a meeting with the Charge on January

26, RCTV President Marcel Granier asked the U.S. government to
press DirectTV, Net Uno, and Inter to restore RCTV programming in
Venezuela. Granier charged that these were "U.S. companies” and



that they had illegally bowed to Venezuelan government (GBRV)
pressure in dropping RCTV from their schedules on January 24 (ref
a). Granier said RCTV could not survive financially if it had to
abide by the regulations governing "national” audiovisual

producers. Since he saw the regulation as specifically targeted at
RCTV, he expressed doubt that any dialogue with Cabello would
change the GBRV's decision. Moreover, he "would cease being me" if
he sought a dialogue and compromise with the GBRV. According to
Granier, RCTV reaches 67 percent of the Venezuelan market,
including 40 percent of the poorest class. Three of the smaller

cable channels affected by the January 21 decision were

reclassified as "international™ producers on January 26 and

returned to the air (ref b). Action request contained in para 10.

End Summary.

RCTV Charges that U.S. Cable Operators Acted Illegally

2. (C) OnJanuary 26, RCTV President Marcel Granier and RCTV
Legal Counsel Oswaldo Quintana Cardona met with Charge, PAO, and
Polcouns to discuss the closing of RCTV on January 24 (ref a).
Granier claimed that DirectTV, Net Uno, and Inter had no legal

basis for removing RCTV from their programming simply based on the
verbal demand of Diosdado Cabello, the Minister of Housing and
Public Works and the head of the government regulatory agency
Conatel, and pressure by President Chavez. Granier claimed these
cable operators were "U.S. companies™ and that they had acted
illegally since there was no judicial order or administrative

sanction that required them to remove RCTV from their programming.
(Note: Post believes Granier meant that these companies were
U.S.-owned. End Note.) He characterized their actions as a form

of corruption and a violation of the rights of the cable

subscribers. He argued that they should have resisted GBRV

pressure on principle.

3. (C) Granier said he was turning to the U.S. government for
help since he claimed RCTV International has been a registered U.S.
company since 1982. He specifically asked the U.S. government to
press DirectTV, Net Uno, and Inter, which he also claimed were
"U.S. companies,” to restore their RCTV programming. He urged the
Charge to make them understand that they were serving as
"accomplices in the violation of human rights."” He discounted



their supposed fears of potential official retribution by claiming
the GBRV would not risk the outcry that would result from closing
down the country's major cable operators that reach millions of
homes.

RCTV's Bleak Future

4. (C) Granier did not dispute that RCTV had met the
definition of "national producer" at the time the regulation was
issued on December 22. However, he argued that regulation was
unconstitutionally being applied retroactively. Rather than assess
RCTV's pre-December 22 programming to determine whether it met the
70 percent threshold for classification as a "national™ producer,
Conatel should have made its assessment based on the four-month
period after the regulation was adopted. Granier claimed that
RCTV's post-January 13 programming met the requirements for
classification as an "international™ producer and therefore should
continue to be exempt from the law requiring "national producers
to carry certain Presidential speeches (“cadenas") and government
announcements and to limit commercial advertisements. Granier

CARACAS 00000109 002 OF 002

further charged that Conatel had provided no "due process” for RCTV
to appeal the decision before pressuring the cable operators to
remove RCTV from their programming.

5. (C) Granier said that Cabello's public insistence that

RCTV could register as a "national” producer and then have its
status reviewed after four months was insincere. According to
Granier, Cabello knew that RCTV could not survive financially for
that period if it had to air required government broadcasts and was
limited to only one commercial per program. In addition, Granier
doubted that Cabello would really reassess RCTV's status as a
"national™ producer after that period since he believed the new
regulation had been designed specifically to close RCTV. More
importantly, Granier said that "1 would cease being me" if he
agreed to any compromise with the GBRV. He said RCTV had not been
in direct contact with Cabello or Conatel since 2002, and even had
difficulty transmitting official documents to them.



6. (C) According to Granier, while RCTV is not appealing to
Conatel, it is filing legal appeals with the Venezuelan Supreme
Court. (Note: Per ref b, on January 27, three of the small cable
stations affected by Conatel's decision returned to the air after
being reclassified "international” producers. However, Granier's
assessment that RCTV was the target of the new regulation and
unlikely to win any appeal with Conatel is widely shared. End
Note.)

7. (C) Granier said he hoped RCTV could establish some kind
of "fund" to help the 1,500 RCTV workers who were affected by the
closing of the station.

Politics at Heart of Dispute

8. (C) Charge stressed to Granier the political nature of

the dispute between the government and RCTV, which was unlikely to
be resolved through the GBRV's regulatory process, and expressed
interest in RCTV's views regarding the role of the cable operators

in the shutdown of the station.

Comment and Action Request

Q. (C) Post does not believe that the GBRV will back down
from its decision to classify RCTV as a "national™ producer despite
domestic and international protests given its longstanding

hostility toward Granier and his reciprocal attitude toward the
government. Moreover, Conatel's decision to reclassify three of
the smaller stations and permit them back on the air gives the
government a faC'ade of procedural legitimacy for this new
regulation.



10. (C) Post requests Department's guidance regarding RCTV's
request that we approach DirectTV, Net Uno, and Inter to discuss
the possible restoration of their RCTV programming. Post would
also appreciate information as to whether RCTV International,
DirectTV, Net Uno, and Inter are "U.S.-owned" companies.
CAULFIELD

id: 250049

date: 2/22/2010 18:53

refid: 10STATE15974

origin: Secretary of State
classification: CONFIDENTIAL
destination: 10CARACAS109
header:

VZCZCXYZ0009

OO RUEHWEB

DE RUEHC #5974 0531856

ZNY CCCCC ZZH

O 221853Z FEB 10

FM SECSTATE WASHDC

TO AMEMBASSY CARACAS IMMEDIATE 0591

CONFIDENTIALSTATE 015974
SIPDIS

E.O. 12958: DECL.: 2035/02/22

TAGS: PHUM, PREL, PGOV, KDEM, VE, EINV

SUBJECT: Subject: Response to RCTV President's Request for U.S.
to Press U.S. Cable Operators to Restore its Signal

REF: A) CARACAS 109
Classified by: Derived from: DSCG 05-1 (b), (d)
WHA/AND, State

1. (C) Inresponse to Posts request for guidance regarding
RCTVs
request that we approach DirectTV, Net Uno, and Inter to discuss



the possible restoration of their RCTV programming, the Department
has determined that:

The U.S. Government will not take a legal position on the
interpretation of a Venezuelan law or regulation, or on any
contracts between RCTV and its cable carriers.

Therefore, we cannot make a legal determination on whether or not
the cable operators in question did or did not have a legal basis
for removing RCTV programming.

Nor can we assert that the cable operators acted illegally.

RCTV and the cable operators may well have a commercial dispute,
and we do not believe it is appropriate for the USG to take a
position with regard to that dispute.
2. (C) Regarding Posts request for the Department to verify
if
these companies are U.S. owned, we have determined that DirecTV (a
satellite company, not a cable operator) is a U.S. company with a
legal presence (including facilities and licenses) in Venezuela.
DirecTV has confirmed to us that they were ordered by Conatel to
remove RCTV and that DirecTV has fully complied. NetUno has offices
in Miami but appears to be incorporated in Venezuela. Inter
appears to be a Venezuelan company. According to its website, it
was founded in 1996 in Barquismeto under the name Intercable. We
have no further information on Inter.
CLINTON



